PLASTYKA W SZKOLE
Terapeutyczne działanie rysunku. Rysunek z elementami zaskoczenia.
Rysunek jako ,, myślenie na papierze”, Ta forma myślenia jest bardzo wartościowa . Myśląc na papierze, myślimy wielokrotnie:
- po pierwsze myślimy,
- po drugie- myślom nadajemy formę i kształt,
- po trzecie rysując formę używamy ręki ( można powiedzieć,
że ,, myślimy mięśniami”),
- po czwarte – oglądamy narysowaną formę (myślenie wzrokiem),
- po piąte- oglądanie przeradza się w widzenie ( myślenie refleksyjne, pytanie…).
W. Karolak , Rysunek w arteterapii wyd . WSH Łódź
Każde dziecko kładzie rękę z kredką na środku arkusza papieru , zamyka oczy i zaczyna rysować po omacku, takie linie, jak prowadzi ręka.
Uczniowie wykonujący tę pracę często są zaskoczeni efektem końcowym, ponieważ odnajdują w sobie potencjały plastyczne
w postaci nowych form wyrazu, nowych kształtów, zaskakujących przedstawień rzeczy, zwierząt , ludzi. Ćwiczenia te najczęściej wywołują pozytywne emocje, również dlatego, że dzieci pracując indywidualnie, nadal przebywają w przyjaznej grupie. Na bieżąco konsultują się ze sobą i nauczycielem opowiadając o tym co podpowiada im wyobraźnia i jak to rozegrać na przestrzeni kartki.
Na zdjęciach również ćwiczenia przy stole, gdzie dzieci ćwiczyły wykorzystanie techniki frotażu. Tutaj wykorzystując fakturę kamiennego stołu. https://pl.wikipedia.org/wiki/Frottage. Na zdjęciach klasa IV c 🙂