Najważniejsze działania podjęte w ostatnich latach w ramach realizacji programu Szkoła Promujaca Zdrowie

1. 

Działania zmierzające do zagospodarowania przerw międzylekcyjnych „Chcesz pomóc, walcz z hałasem” w związku z realizacją programu „W mojej szkole czuję się bezpiecznie”. Celem programu było rozwijanie wśród uczniów umiejętności związanych z bezpiecznymi ciekawym spędzaniem czasu podczas przerw oraz niwelowanie hałasu.

Podjęte w ramach programu działania:

  • debata wśród uczniów klas VI i VII „Pomysły na ciekawe spędzanie czasu”;
  • warsztaty, rozmowy na temat szkodliwości hałasu;
  • spędzanie przerw na boisku szkolnym i placu zabaw;
  • przerwy „na sportowo”;
  • przerwy taneczne;
  • kąciki relaksacyjne i muzyczne;
  • przerwy czytelnicze, językowe;
  • kącik gier planszowych;
  • strefa ciszy;
  • przerwy śniadaniowe - wspólne z nauczycielami spożywanie posiłku.

2. 

Działania zmierzające do zwiększenia świadomości uczniów na temat właściwego odżywiania.

Nasze działania koncentrowały się na trzech płaszczyznach:

       a. kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych poprzez:

  • opracowanie i realizację projektów edukacyjnych „Wiem jak zdrowo się odżywiać”;
  • wspólne śniadania uczniów z wychowawcami;
  • przygotowanie przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli soków, surówek, sałatek, kanapek i wspólna degustacja;
  • promowanie zdrowego odżywiania podczas festynów sportowych, imprez, uroczystości klasowych (owoce, warzywa, suszone owoce, naturalne soki zamiast słodyczy);
  • prowadzenie zajęć profilaktycznych adresowanych do uczniów, rodziców, pracowników prowadzonych przez pielęgniarkę, dietetyczkę, lekarza;
  • udział w ogólnopolskim „Programie dla szkół” Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. 

    b. dbanie o właściwy asortyment sklepiku szkolnego 
    c. poprawa jakości i warunków spożywania posiłków w szkole 
  • dwukrotne wyróżnienie w konkursie „ Gdańsk. Jemy zdrowo”, którego celem jest poprawa jakości żywienia dzieci i młodzieży na terenie gdańskich placówek oświatowych.

3. 

Działania zmierzające do wzbogacenia wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu udzielania pierwszej pomocy medycznej:

  • udział w Programie Edukacyjnym „Ratujemy i uczymy ratować” wspieranym przez fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
  • udział w projekcie organizowanym przez Kuratorium Oświaty i Gdański Uniwersytet Medyczny dot. nauki udzielania pierwszej pomocy;
  • warsztaty, zajęcia, ćwiczenia prakty-czne z podstawowych czynności ratujących życie;
  • turnieje i pokazy;
  • przygotowanie i publiczne prezentacje projektów edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy;
  • systematyczne doskonalenie umiejętności nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w tym zakresie.

4.

Działania zmierzające do poprawy środowiska fizycznego szkoły:

  • remont różnych pomieszczeń szkoły, biblioteki, sal lekcyjnych, pracowni informatycznej. Przekształcenie 4 sal lekcyjnych na pracownie przedmiotowe;
  • malowanie różnych pomieszczeń: korytarzy, holu, gabinetów dyrektora i wicedyrektorów;
  • wymiana i cyklinowanie podłóg;
  • wymiana oświetlenia, drzwi, okien;
  • wyposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny, tablice multimedialne, komputery;
  • zakup lub pozyskanie mebli: szafy, biurka, krzesła, regały, stoły, pufy i sofy do kącików relaksacyjnych;
  • zakup sprzętu sportowego oraz wybudowanie ścianki wspinaczkowej;
  • wzbogacenie księgozbioru biblioteki;
  • doposażenie kuchni szkolnej;
  • monitoring.

5.

Działania wspierające i rozwijające umiejętności osobiste i społeczne w okresie pandemii COVID 19 

Obserwacje prowadzone przez nauczycieli w okresie pandemii potwierdzają, że ok. 40% naszych uczniów doświadcza podwyższonego poziomu stresu. Obserwuje się przygnębienie i apatię zwłaszcza wśród uczniów doświadczających dwóch lub więcej kryzysów: epidemicznego, rodzinnego, osobistego. Skutkuje to trudnościami w nauce i nadużywaniem korzystania z mediów elektronicznych. 

Program wsparcia uczniów obejmował:

  • stałe dyżury nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa w określonych porach dnia w aplikacji TEAMS. Udzielanie porad, konsultacji i pomocy w sytuacjach kryzysowych;
  • wchodzenie w aktywny kontakt z uczniami zwłaszcza tymi wymagającymi szczególnego wsparcia i opieki;
  • pomoc uczniom w problemach wynikających z trudności w samodzielnym uczeniu się;
  • prowadzenie grup wsparcia przez psychologa i pedagoga;
  • praca metodą projektu edukacyjnego;
  • udział uczniów w ciekawych przedsięwzięciach: Życzliwość - podaj dalej. Światowy Dzień Życzliwości, Tydzień Tolerancji, Dzień Tumbo, Paczka dla samotnego seniora, Międzynarodowy Dzień Wolontariusza;
  • udział w ciekawych zajęciach, warsztatach promujących zdrowie psychiczne;
  • rozmowy z uczniami o pandemii i kryzysie oraz dbanie o dobre relacje i więzi z uczniami;
  • proponowanie uczniom ćwiczeń i zajęć pozwalających na odreagowanie napięć i stresów; ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, bezpieczne wyrażanie emocji. 

Program wsparcia psychicznego dla nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych:

  • opracowanie materiałów i wskazówek dla nauczycieli służących zachowaniu higieny psychicznej i adaptacji do nowych warunków;
  • szkolenia nauczycieli w zakresie nauczania zdalnego, rozwijanie umiejętności związanych z technologią informacyjną;
  • warsztaty wspierające rozwój osobowy nauczyciela
  • grupy wsparcia. 

Program wsparcia dla rodziców to m.in.:

  • stałe dyżury nauczycieli, specjalistów w aplikacji TEAMS;
  • udzielanie porad, konsultacji psychologiczno-pedagogicznych;
  • comiesięczne spotkania online z rodzicami uczniów.