Najważniejsze działania podjęte w ostatnich latach w ramach realizacji programu Szkoła Promujaca Zdrowie
1.
Działania zmierzające do zagospodarowania przerw międzylekcyjnych „Chcesz pomóc, walcz z hałasem” w związku z realizacją programu „W mojej szkole czuję się bezpiecznie”. Celem programu było rozwijanie wśród uczniów umiejętności związanych z bezpiecznymi ciekawym spędzaniem czasu podczas przerw oraz niwelowanie hałasu.
Podjęte w ramach programu działania:
- debata wśród uczniów klas VI i VII „Pomysły na ciekawe spędzanie czasu”;
- warsztaty, rozmowy na temat szkodliwości hałasu;
- spędzanie przerw na boisku szkolnym i placu zabaw;
- przerwy „na sportowo”;
- przerwy taneczne;
- kąciki relaksacyjne i muzyczne;
- przerwy czytelnicze, językowe;
- kącik gier planszowych;
- strefa ciszy;
- przerwy śniadaniowe - wspólne z nauczycielami spożywanie posiłku.
2.
Działania zmierzające do zwiększenia świadomości uczniów na temat właściwego odżywiania.
Nasze działania koncentrowały się na trzech płaszczyznach:
a. kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych poprzez:
- opracowanie i realizację projektów edukacyjnych „Wiem jak zdrowo się odżywiać”;
- wspólne śniadania uczniów z wychowawcami;
- przygotowanie przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli soków, surówek, sałatek, kanapek i wspólna degustacja;
- promowanie zdrowego odżywiania podczas festynów sportowych, imprez, uroczystości klasowych (owoce, warzywa, suszone owoce, naturalne soki zamiast słodyczy);
- prowadzenie zajęć profilaktycznych adresowanych do uczniów, rodziców, pracowników prowadzonych przez pielęgniarkę, dietetyczkę, lekarza;
- udział w ogólnopolskim „Programie dla szkół” Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
b. dbanie o właściwy asortyment sklepiku szkolnego
c. poprawa jakości i warunków spożywania posiłków w szkole
- dwukrotne wyróżnienie w konkursie „ Gdańsk. Jemy zdrowo”, którego celem jest poprawa jakości żywienia dzieci i młodzieży na terenie gdańskich placówek oświatowych.
3.
Działania zmierzające do wzbogacenia wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu udzielania pierwszej pomocy medycznej:
- udział w Programie Edukacyjnym „Ratujemy i uczymy ratować” wspieranym przez fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- udział w projekcie organizowanym przez Kuratorium Oświaty i Gdański Uniwersytet Medyczny dot. nauki udzielania pierwszej pomocy;
- warsztaty, zajęcia, ćwiczenia prakty-czne z podstawowych czynności ratujących życie;
- turnieje i pokazy;
- przygotowanie i publiczne prezentacje projektów edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy;
- systematyczne doskonalenie umiejętności nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w tym zakresie.
4.
Działania zmierzające do poprawy środowiska fizycznego szkoły:
- remont różnych pomieszczeń szkoły, biblioteki, sal lekcyjnych, pracowni informatycznej. Przekształcenie 4 sal lekcyjnych na pracownie przedmiotowe;
- malowanie różnych pomieszczeń: korytarzy, holu, gabinetów dyrektora i wicedyrektorów;
- wymiana i cyklinowanie podłóg;
- wymiana oświetlenia, drzwi, okien;
- wyposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny, tablice multimedialne, komputery;
- zakup lub pozyskanie mebli: szafy, biurka, krzesła, regały, stoły, pufy i sofy do kącików relaksacyjnych;
- zakup sprzętu sportowego oraz wybudowanie ścianki wspinaczkowej;
- wzbogacenie księgozbioru biblioteki;
- doposażenie kuchni szkolnej;
- monitoring.
5.
Działania wspierające i rozwijające umiejętności osobiste i społeczne w okresie pandemii COVID 19
Obserwacje prowadzone przez nauczycieli w okresie pandemii potwierdzają, że ok. 40% naszych uczniów doświadcza podwyższonego poziomu stresu. Obserwuje się przygnębienie i apatię zwłaszcza wśród uczniów doświadczających dwóch lub więcej kryzysów: epidemicznego, rodzinnego, osobistego. Skutkuje to trudnościami w nauce i nadużywaniem korzystania z mediów elektronicznych.
Program wsparcia uczniów obejmował:
- stałe dyżury nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa w określonych porach dnia w aplikacji TEAMS. Udzielanie porad, konsultacji i pomocy w sytuacjach kryzysowych;
- wchodzenie w aktywny kontakt z uczniami zwłaszcza tymi wymagającymi szczególnego wsparcia i opieki;
- pomoc uczniom w problemach wynikających z trudności w samodzielnym uczeniu się;
- prowadzenie grup wsparcia przez psychologa i pedagoga;
- praca metodą projektu edukacyjnego;
- udział uczniów w ciekawych przedsięwzięciach: Życzliwość - podaj dalej. Światowy Dzień Życzliwości, Tydzień Tolerancji, Dzień Tumbo, Paczka dla samotnego seniora, Międzynarodowy Dzień Wolontariusza;
- udział w ciekawych zajęciach, warsztatach promujących zdrowie psychiczne;
- rozmowy z uczniami o pandemii i kryzysie oraz dbanie o dobre relacje i więzi z uczniami;
- proponowanie uczniom ćwiczeń i zajęć pozwalających na odreagowanie napięć i stresów; ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, bezpieczne wyrażanie emocji.
Program wsparcia psychicznego dla nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych:
- opracowanie materiałów i wskazówek dla nauczycieli służących zachowaniu higieny psychicznej i adaptacji do nowych warunków;
- szkolenia nauczycieli w zakresie nauczania zdalnego, rozwijanie umiejętności związanych z technologią informacyjną;
- warsztaty wspierające rozwój osobowy nauczyciela
- grupy wsparcia.
Program wsparcia dla rodziców to m.in.:
- stałe dyżury nauczycieli, specjalistów w aplikacji TEAMS;
- udzielanie porad, konsultacji psychologiczno-pedagogicznych;
- comiesięczne spotkania online z rodzicami uczniów.