RAPORT KOŃCOWY Z AUTOEWALUACJI
- Ocena standardów i wybór problemów priorytetowych
2. Ocena efektów działań i wybór problemów priorytetowych
Dobre samopoczucie w szkole
Średnia liczba punktów dla 4 grup: 4,5
Problem priorytetowy: Niewłaściwe zachowania między rówieśnikami, przypadki stosowania przemocy psychicznej ( zaczepki, dokuczanie, przezwiska) szczególnie podczas przerw międzylekcyjnych.
Podejmowanie działań dla umacniania zdrowia
- Średni odsetek odpowiedzi „tak” dla 3 grup: 90%
Wnioski do dalszych działań:
- Zintensyfikować dotychczasowe działania promujące zdrowy tryb życia, zachęcać członków społeczności szkolnej do aktywności fizycznej.
- Podejmować działania zmierzające do poprawy relacji między uczniami.
- Rozwijać wśród uczniów umiejętności związane z gospodarowaniem czasem wolnym.
- Zwiększać świadomość społeczności szkolnej na temat właściwego odżywiania.
- Podjąć systemowe działania poprawiające kondycję psychiczną dzieci po pandemii COVID – 19.
- Wyposażyć społeczność szkolną w informacje, gdzie szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych.
- Przeprowadzić analizę potrzeb szkoleniowych odnośnie edukacji zdrowotnej szczególnie w aspekcie dbania o zdrowie własne pracowników.
- Dbać o dobry klimat społeczny, który sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, rodziców oraz pracowników.
Podsumowanie
Co jest największym osiągnięciem (mocną stroną) szkoły jako szkoły promującej zdrowie?
Staramy się, aby … Szkoła była miejscem, gdzie zawiązują się przyjaźnie i gdzie trwa wytężona praca ludzkich sumień i umysłów, gdzie nie spotykają się role społeczne, lecz człowiek z człowiekiem i gdzie trwa dialog i żywa współpraca wszystkich podmiotów edukacji.
Naszym największym osiągnięciem jako Szkoły Promującej Zdrowie jest:
- Dobry klimat społeczny sprzyjający zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej
- Systemowość działań w promocji zdrowia i umiejętność planowania.
- Dobra edukacja zdrowotna oparta na Szkolnym Programie Edukacji Zdrowotnej.
- Rozumienie przez społeczność szkolną idei i koncepcji SzPZ.
- Stworzona struktura i organizacja szkoły sprzyja autentycznemu uczestnictwu członków społeczności i skuteczności w działaniach na rzecz zdrowia.
- Dobra współpraca z rodzicami uczniów i środowiskiem lokalnym, w tym rozpowszechnianie koncepcji SzPZ. ( W szkole znajduje się siedziba koordynatora rejonowego, który wspiera pracę szkół w swoim rejonie i nie tylko).
- Bardzo dobre warunków pracy i nauki. Szkoła jest bogato i nowocześnie wyposażona w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Jakie są korzyści z przeprowadzenia autoewaluacji?
- Autoewaluacja pozwoliła nam zebrać obiektywne dane dotyczące mocnych i słabych stron pracy szkoły oraz aktualnych problemów społeczności szkolnej. Rozpoznać oczekiwania uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Ustalić listę problemów wymagających rozwiązania. Określić przyczyny problemów i trudności oraz zaplanować sposób ich rozwiązania.
- Sprawdziliśmy, na ile udało nam się osiągnąć stan pożądany w zakresie czterech standardów SzPZ.
- Zdobyliśmy doświadczenie w wykorzystaniu narzędzi elektronicznych do autoewaluacji.
Jakie były trudności związane z przeprowadzeniem autoewaluacji?
- Autoewaluacja została przeprowadzona podczas pandemii COVID 19 co utrudniło kontakt z respondentami. Brakowało spotkań stacjonarnych w celu wyjaśnienia wątpliwości przy wypełnianiu ankiet.
- Zdarzało się, że uczniowie odpowiadali na pytania odwołując się do sytuacji aktualnej, nie zawsze pamiętali o działaniach z zakresu edukacji zdrowotnej przed pandemią.
Zalecenia/ wskazówki do dalszych działań.
- W większym stopniu angażować przedstawicieli społeczności szkolnej w systemowe działania związane z edukacją zdrowotną i promocją zdrowia. Zachęcać wszystkich pracowników niepedagogicznych do działań na rzecz promocji ich zdrowia.
- Systematycznie prowadzić szkolenia dotyczące koncepcji SzPZ ze szczególnym uwzględnieniem nowych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, którzy wcześniej nie poznali tej idei.
- Podejmować działania zmierzające do poprawy relacji między rówieśnikami.
- Kontynuować realizację projektu „ W mojej szkole czuję się bezpiecznie”, którego celem jest rozwijanie wśród uczniów umiejętności związanych z bezpiecznym i ciekawym spędzaniem czasu podczas przerw międzylekcyjnych oraz niwelowanie nadmiernego hałasu.
- Znowelizować Szkolny Program Edukacji Zdrowotnej i testy sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji zdrowotnej.
- Podjąć systemowe działania poprawiające zdrowie psychiczne dzieci po pandemii COVID 19.
- Podjąć działania zmierzające do kształtowania wśród uczniów umiejętności gospodarowania czasem wolnym.
- Rozwijać wśród uczniów umiejętności właściwego odżywiania. Zwracać uwagę na produkty, przynoszone przez uczniów na drugie śniadanie.
- W miarę możliwości uwzględniać potrzeby żywieniowe uczniów na diecie wegetariańskiej i z przewlekłymi chorobami.
- Istnieje konieczność kształtowania właściwych nawyków higienicznych wśród uczniów w aspekcie dbałości o ład i porządek.
- Podczas spotkań z rodzicami rozmawiać o aktywności fizycznej ich dzieci. Zachęcać rodziców do udziału w szkolnych imprezach sportowych.
- Podjąć szerszą współpracę z innymi SzPZ w celu planowania, realizacji i ewaluacji wspólnych projektów i programów promujących zdrowie.
- Motywować pracowników obsługi do skrupulatnego wypełniania obowiązków związanych z utrzymaniem czystości w pomieszczeniach szkolnych.
- Tworzyć klimat społeczny sprzyjający zdrowiu i dobremu samopoczuciu członków społeczności szkolnej.