Planowanie działań
zmierzających do rozwiązania problemu priorytetowego wynikającego z autoewaluacji
- Problem priorytetowy do rozwiązania:
W wyniku przeprowadzonej od III 2021 do V 2021 autoewaluacji zostały wyłonione problemy wymagające rozwiązania. Nie można rozwiązać ich wszystkich w tym samym czasie dlatego na spotkaniu przedstawicieli społeczności szkolnej wyłoniono problem priorytetowy:
Niewłaściwe zachowania między rówieśnikami, przypadki stosowania przemocy psychicznej ( zaczepki, dokuczanie, przezwiska, kłótnie) szczególnie podczas przerw międzylekcyjnych.
a) Krótki opis problemu priorytetowego:
Przeprowadzone badania wskazują, że 39% uczniów zwróciło uwagę na niewłaściwe zachowania rówieśników ( zaczepki, dokuczanie, przezwiska, kłótnie) szczególnie podczas przerw międzylekcyjnych. 70% nauczycieli również dostrzega niepoprawne zachowania i relacje między uczniami. Analiza danych jakościowych „ Narysuj i napisz” uczniów klas III i V potwierdziła słuszność wyboru priorytetu.
Kryteria wyboru problemu priorytetowego:
- duża częstotliwość występowania niepokojącego zjawiska,
- szczególna uciążliwość wpływająca na atmosferę życia szkolnego,
- dostępność środków umożliwiających osiągnięcie celu w stosunkowo krótkim czasie (pierwszy semestr roku szkolnego 2021/2022)
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu:
Problem priorytetowy został wybrany przez przedstawicieli społeczności szkolnej na podstawie analizy wyników badań. Niewłaściwe zachowania uczniów zagrażają ich bezpieczeństwu i negatywnie wpływają na samopoczucie. Stwarzanie odpowiedniego klimatu i wzajemna życzliwość wpływa na rozwój osobowy ucznia i jego funkcjonowanie psychospołeczne wśród innych, a jest to kwestia niezmiernie ważna. Istnieje potrzeba podjęcia działań dla zminimalizowania tego negatywnego zjawiska.
2. Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
Wspólnie zidentyfikowaliśmy wszystkie możliwe przyczyny istnienia wybranego problemu:
- Niewłaściwe zachowania między uczniami wynikają z różnic charakterów, niedojrzałości emocjonalnej i braku szacunku do innych. Dodatkowym czynnikiem są różnice kulturowe wynikające z obecności w szkole dzieci cudzoziemskich. Niektóre dzieci mówią słabo w języku polskim. Spada samoocena uczniów. Brak relacji osobistych wpływa na izolowanie się uczniów i trudności we właściwych relacjach z rówieśnikami. Trudności te w pewnym stopniu wynikają z prowadzonej przez wiele miesięcy nauki zdalnej.
- Przebywanie zbyt dużej liczby uczniów na korytarzach powoduje tłok, przepychanki, zaczepki słowne i kłótnie.
- Zdarzają się trudności w radzeniu sobie z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
- Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/y problemu:
- Stwarzanie warunków i możliwości aktywnego spędzania przerw na terenie szkoły oraz zachęcanie do korzystania z nich.
- Włączanie uczniów do planowania przerw i ustalenia zasad zachowania się w czasie ich trwania.
- Opracowanie programu psychologiczno-pedagogicznego, którego celem będzie poprawa i odnowienie poprawnych zachowań i relacji między uczniami oraz rozwijanie kompetencji interpersonalnych.
- Wykorzystanie metody projektu edukacyjnego do poprawy relacji i zachowań między uczniami.
- Podpisanie z uczniami kontraktu dotyczącego właściwego zachowania podczas przerw.
- Organizacja zajęć o emocjach: „ Jak radzić sobie z napięciem emocjonalnym”
- Udział nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w szkoleniach rozwijających umiejętności radzenia sobie z niewłaściwymi zachowaniami uczniów.
- Organizowanie wykładów, warsztatów dla rodziców pogłębiających ich wiedzę a temat problemów nastolatków.
Plan działań w okresie pierwszego półrocza roku szkolnego 2021/ 2022
- CEL: Zmniejszenie częstości występowania niewłaściwych zachowań uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych.
- Kryterium sukcesu:
70% respondentów, czyli badanych uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych stwierdzi, że:
a. zachowanie uczniów podczas przerw poprawiło się i obserwuje się mniej niewłaściwych zachowań; zaczepek, kłótni, przezywania,
dokuczania,
b. uczniowie chętnie korzystają z możliwości aktywnego i ciekawego spędzania przerw międzylekcyjnych.
3. Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
a. Co wskaże, że osiągnięto cel?
Zebranie obiektywnych danych dotyczących wskaźnika a odbędzie się za pomocą ankiety przeprowadzonej wśród uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych; natomiast odnośnie wskaźnika b zebranie danych odbędzie się poprzez obserwację planową i wywiady z pedagogiem i psychologiem. Kwestionariusz wywiadu i arkusz obserwacji przygotuje zespół promocji zdrowia.
b. Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
Analiza wyników ankiet, wywiadów, arkusza obserwacji.
c. Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?
Badania ewaluacyjne zostaną przeprowadzone w lutym 2022. Ankiety, kwestionariusze wywiadu oraz plan obserwacji przygotują członkowie Zespołu Promocji Zdrowia pod kierunkiem koordynatora. Badania ewaluacyjne obejmą wszystkich nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i wybranych losowo uczniów klas IV, V, VI, VII, VIII ( N. 60; Po 19; U 200)
II. ZADANIA
- Podjęte zadania zmierzające do osiągnięcia założonego celu, jakim jest „Zmniejszenie częstotliwości występowania niewłaściwych zachowań uczniów podczas przerw międzylekcyjnych”, podlegają monitorowaniu i ewaluacji.
- Zgromadzone dane z przeprowadzonych badań zostaną opracowane i zinterpretowane. Wyciągnięte wnioski staną się podstawą do planowania dalszej pracy.
- Raport z ewaluacji zostanie upowszechniony wśród społeczności szkolnej.
- Zakończenie ewaluacji rozpoczyna nowy cykl działań, do którego wniesiemy wiedzę i doświadczenie.