W ubiegłym tygodniu na godzinach wychowawczych w 5b i 8b poruszyliśmy temat życzliwości oraz wiary we własne możliwości i marzenia.
Punktem wyjścia lekcji o życzliwości była rozmowa o skojarzeniach z tym słowem. Piątoklasiści zdecydowali, że życzliwość to akceptacja, pomaganie, miłość, szacunek i empatia. Ponadto powstały porównania: życzliwość jest jak ratunek i życzliwość jest jak rzucanie do kogoś miłym listem. Następnie obejrzeliśmy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=Icx7hBWeULM&feature=share...
Okazało się, że bardzo wzruszyła nas historia jeża. Dyskutowaliśmy o jego uczuciach, relacjach klasowych. Uczniowie pięknie wypowiadali się na temat tego, co zaobserwowali, co ich zastanowiło. Rozmowa nie dotyczyła tylko filmu, ale również relacji w naszej klasie.
Omówiliśmy nawiązującą do filmiku grafikę, bo przecież bardzo ważnym jest w życiu zrozumieć, że postawę „nie potrafię tego zrobić”, należy zmienić na „jak mogę to zrobić”.
A na koniec rundka z włóczką - wirtualną. Nie możemy rzucać do siebie miękkim kłębuszkiem, aby rzec dobre słowo, więc robimy to online. Każdy uczeń kieruje wypowiedź do koleżanki lub kolegi z klasy, decyduje przypadkowa kolejność. Uczniowie bardzo to lubią, jak i ja, no bo kto z nas nie pięknieje, nie uśmiecha się, kiedy słyszy o swoich zaletach.
Z ósmoklasistami omówiliśmy krótką historyjkę, z pozoru przeznaczoną dla młodszych dzieci, z książki „Dziewczynki latają wysoko” R.D.Reguery. Tematyka dotyczy każdego człowieka, bez względu na wiek czy płeć. Czas izolacji, czas przygotowań do egzaminu, czas dojrzewania, nie jest łatwy. Moje nastolatki miewają lepsze i gorsze dni, jak każdy 😊z nas. Szukamy sposobów, żeby rozmawiać o tym, co dla nas trudne. Małe bohaterki książki mają plany i marzenia, tak jak moje Ósmoklasistki i Ósmoklasiści. Jednak często postawa „chcieć to móc” znika m.in. pod ciężarem postawy „nie uda ci się”, „uroda zewnętrzna”, „nierówność”. Przestajemy w siebie wierzyć, czujemy się coraz gorzej, rezygnujemy z planów, tak jakby ktoś powrzucał nam kamienie do kieszeni, butów, plecaków. Nie unosimy się na skrzydłach „móc”, poddajemy się, rezygnujemy.
Omówiliśmy treść książki. Szukaliśmy sposobów na to , aby zgodnie ze sobą szukać ścieżki dla realizacji pragnień i planów nastolatków. Na zakończenie zajęć skorzystaliśmy z grafiki #ziutkainspiruje, która domknęła temat kamieni w naszym codziennym życiu. Rozmawialiśmy o tym, jak przeszkody i trudności zmienić w coś dla nas dobrego. To jak z tą cytryną, ale zanim zrobimy z niej lemoniadę, sporo trzeba rozmawiać 😊.
AL