Scratch narzędziem nauki programowania online – Anna Smeja
październik 2020 - maj 2021
Inspiracją do napisania innowacji „Scratch narzędziem nauki programowania online” jest chęć poszerzenia u uczniów świadomości i umiejętności w zakresie kompetencji cyfrowych, matematycznych oraz rozumienia i tworzenia informacji online, będących istotnym elementem komunikacji w XXI wieku. Istotą innowacji jest poznawanie przez uczniów narzędzi nauki programowania w języku Scratch oraz zastosowanie wiedzy w praktyce poprzez tworzenie własnych gier komputerowych.
W nauczaniu języka programowania bardzo ważne jest rozbudzenie u uczniów
zainteresowania zagadnieniami społecznymi, kulturowymi oraz z zakresu ogólnej wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości.
Ponadto, w czasie popularności gier komputerowych praca podczas zajęć uświadamia uczniom proces ich powstawania, a wiedza z tego zakresu staje się bliższa i bardziej dostępna.
Dodatkowo, uczniowie uczą się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, z zainteresowaniem podchodzą do nauki stosując nowe technologie, które są kluczem do pracy w przyszłości. Myślę, że uczniowie rozwiną logiczne algorytmiczne myślenie oraz posiądą umiejętność szukania różnych rozwiązań, analizowania ich oraz dokonywania wyboru, tych najbardziej optymalnych.
Cele ogólne innowacji pedagogicznej:
- rozbudzanie motywacji do nauki języka Scratch poprzez ukazanie jego przydatności
- uświadomienie potrzeby posługiwania się językiem programowania (umiejętność rozumienia i tworzenia informacji cyfrowej)
- rozwijanie twórczego myślenia
- tworzenie prostych animacji
- rozwijanie zainteresowań informatyką
- wprowadzenie matematycznych narzędzi występujących w środowisku programowania Scratch
- dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi.
Efekty dla uczniów:
- podniesienie motywacji do nauki języka programowania
- uzyskanie wyższego poziomu wiedzy i świadomości technologicznej
- rozwijanie kreatywnego podejścia do zadań
- poznanie elementów programu Scratch
- kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce- tworzenie animacji i gier komputerowych
- rozwój zainteresowań nowoczesną technologią
- poznanie i rozumienie zasad i mechaniki działania animacji
- doskonalenie umiejętności analizowania sytuacji i dokonywania wyborów
- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i tworzenia informacji w programie Scratch
- zwiększenie stopnia zaradności ucznia
- wzrost pewności siebie i satysfakcji z opanowania języka programowania oraz umiejętności tworzenia animacji, gier.
Efekty dla szkoły:
- poprawa jakości pracy szkoły
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez atrakcyjność zajęć
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród uczniów i rodziców jako placówki dbającej o rozwój kompetencji cyfrowych swoich wychowanków.